Hvordan posisjonere seg for drømmejobben?

Kristin Ruud

Vi har alle kjent på følelsen: drømmejobben– jobben vi virkelig har lyst på og føler vi fortjener. Jobben som henger høyt, som byr på anerkjennelse, fleksibilitet og spennende utfordringer. Jobben som gjør at du blir sett, hørt og inkludert. Jobben som gir energi, driv og motivasjon, og som sikrer at du skinner via dine leveranser. Vi vet vi kan håndtere oppgaven, men kjenner samtidig at kampen om drømmejobben er tøff. Det finnes så mange flinke folk, hva skal til for å skille seg ut? Hvordan posisjonere seg for drømmejobben?

Tekst: Kristin Ruud, HR direktør Microsoft Norge (fra Oda Magasinet, utgave 2). Foto: Microsoft

Som HR direktør i Microsoft får jeg ofte spørsmål fra folk rundt meg om hva som skal til for å sikre drømmejobben. De spør meg om hvordan de skal gå frem og hvem skal de snakke med. Skal man skrive søknadsbrev, følge opp med en telefonsamtale, ha CV på maks to sider? Bør man ha LinkedIn profil, oppgi referanser på CV, og skal man kle seg i drakt/dress på intervju? En del av disse spørsmålene er lette å besvare, men dette betyr ikke at det blir noe enklere for kandidatene. Det kommer an på så mye. Det kommer an på hvilken arbeidsgiver du søker jobb hos, hvilken stilling det er snakk om, kulturen i selskapet og menneskene som jobber der. Slik jeg ser det, finnes det ingen «smørbrødliste» for hvordan man lykkes med å posisjonere seg for drømmejobben. Imidlertid finnes noen «ingredienser» som åpenbart virker, – det er helt klart en del du kan gjøre for å posisjonere deg for drømmejobben.


Fordi det sannsynligvis er forskjell fra bransje til bransje og fra person til person, har jeg lyst til at du skal bli litt mer kjent med vår verden før jeg deler mine tanker og erfaringer rundt posisjonering for drømmejobben. Microsoft er, som de fleste vet, en verdenskjent leverandør av tjenester og devicer. Vi har over 100 000 medarbeidere i mer enn 190 land, og vår visjon er å levere produkter og tjenester som gir mennesker og virksomheter mulighet til å utnytte sitt fulle potensiale. I Norge er vi 300 medarbeidere, og de fleste jobber med salg, markedsføring og konsulentvirksomhet. I Microsoft tror vi på at mennesker er forskjellen, og vi gjør alt vi kan for å skape et miljø som tilrettelegger for gode prestasjoner. Vår suksess avhenger av vår evne til å tiltrekke oss, utvikle og beholde de rette menneskene. Det er derfor avgjørende for oss at vi klarer å skape et miljø bestående av fornøyde medarbeidere. Ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin, og som har tillit til de menneskene de jobber for, og som føler et kollegialt fellesskap. Vi er veldig takknemlige for og ydmyke til at 95 prosent av våre medarbeidere oppgir at de er stolte av å jobbe i Microsoft gjennom #Great Place to Work 2014, og samtidig er dette en oppfordring fra våre medarbeidere til hele tiden å videreutvikle oss som arbeidsplass. Våre medarbeidere er våre viktigste ambassadører, det er de som kan fortelle sannheten om hvem vi er og hva vi tror på, og det er gjennom dem vi blir oppfattet som en attraktiv arbeidsgiver og som en sterk merkevare.
Kampen om talentene har gått fra å være tøff til å bli enda tøffere. I media leser vi om lav arbeidsledighet, knapphet på kompetanse og om hvor dyrt det er å feilrekruttere. En sterk merkevare er åpenbart viktig i forhold til å posisjonere seg som arbeidsgiver overfor drømmekandidatene. I Microsoft er vi privilegerte og har et sterkt «employer brand», men det betyr likevel ikke at vi hviler på laurbærene. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle oss som arbeidsgiver og med å ta bevisste valg i forhold til hva som er talent hos oss, og hva slags kompetanse vi trenger for å nå våre forretningsmål. I forhold til markedsføring, tror jeg at nøkkelen ligger i gode forberedelser. Før vi utlyser en stilling, legges mye arbeid i forhold til hva slags kompetanse og person vi ser etter, hvilke kanaler stillingen skal lyses ut via, og hvilke sider ved oss som arbeidsplass vi velger å vise frem. Det er viktig for oss å være attraktive, relevante, tydelige og unike overfor drømmekandidatene slik at de velger oss for sin utvikling og karriere.


Og så tilbake til deg,- og hvordan du kan posisjonere deg for drømmejobben. Slik jeg ser det, er din oppgave tilnærmet lik vår. Roger Brown i boken Hodejegerne av Jo Nesbø oppsummerer det på denne måten; «Du sitter her foran meg som én av seks gode kandidater til en lederjobb. Jeg tror ikke du vil få den. Fordi du mangler renommé til en slik jobb.» Munnen hans åpnet seg som til en protest. Som aldri kom. Jeg kastet meg tilbake i den høyryggede stolen som skrek til. «Herregud, mann, du har søkt på denne jobben! Det du skulle gjort, var å få en stråmann til å tipse oss om deg, og latt som du ikke visste om det når vi hadde kontaktet deg. En toppleder skal headhuntes, ikke komme ferdig skutt og partert.» Jeg så det hadde den tilsiktede virkning. Han var dypt rystet. Dette var ikke den vanlige intervjuguiden, dette var ikke Cuté, Disc eller noen av de andre stupide, ubrukelige spørreskjemaene klekket ut av mer eller mindre tonedøve psykologer og human resources-spesialister som selv ikke hadde noen. Jeg senket stemmen igjen. «Jeg håper din kone ikke blir for skuffet når du forteller henne dette i ettermiddag. At drømmejobben glapp. At det blir karrieremessig stand-by i år også. Som i fjor …»
Han rykket til i stolen. Fulltreffer. Selvfølgelig. For dette var Roger Brown i aksjon, den største stjernen på rekrutteringshimmelen akkurat nå. «I … i fjor?». Ja, stemmer ikke det? Du søkte sjefsjobben i Denja. Majones og leverpostei, var ikke det deg?». Jeg trodde den slags var konfidensielt,» sa Jeremias Lander spakt. «Og det er det. Men min jobb er å kartlegge. Så jeg kartlegger. Med de metoder jeg har til rådighet. Det er dumt å søke på jobber man ikke får, særlig i din posisjon, Lander.»
Åpenbart satt på spissen,- men jeg tror Roger Brown har rett. Å posisjonere seg for drømmejobben handler om å bygge opp et renommé og merkevaren «deg» gjennom gode leveranser enten det gjelder deltidsjobben i kassa på Rimi, masteroppgaven, eller den første jobben. Det handler å ta bevisste valg, om å tenke igjennom hva du kan, hva som gir deg energi, hva du tror på og hva du står for og hvorfor denne jobben er riktig i forhold til dette. Og det handler om forberedelser med tanke på hvordan du markedsfører deg som drømmekandidat. Les stillingsutlysningen, snakk med folk du kjenner i selskapet og utforsk hjemmesiden til bedriften. Jo mer du vet om jobben du søker, desto lettere er det å kjenne etter og argumentere for hvorfor du er rett person og velge hvordan du går frem. Og blir du invitert til intervju: sjekk ut kleskodeks dit du skal, «google» / «bing» den du skal treffe, kom presis, ikke snakk om at du er nervøs (det gjør deg faktisk mer nervøs), ha blikkontakt, lytt og svar på spørsmålene du får og vis frem at du er hel ved. Til syvende og sist- posisjonering for drømmejobben dreier seg ikke om å vinne en konkurranse, men å bekrefte at merkevaren deg + merkevaren selskapet = sant. I dag og for veien videre.
Så lett, så vanskelig.
​​​​​​​​


Tips:

Vær bevisst på din egen merkevare – ha fokus på gode prestasjoner.
Tenk igjennom hva du står for, tror på og brenner for.
Kjenn på hvilke oppgaver som gir deg energi, og hva slags oppgaver du er god på.
Øv på «salgspitchen» din i forhold til hva som skiller deg fra andre kandidater.
Let etter arbeidsgivere som du kan identifisere deg med, og søk jobber der din kompetanse er relevant, unik og spennende.
Tenk på hvordan du markedsfører deg selv. Facebook,- ja,- toppløsbilder nei.
Linkedin profil- ja.
CV- ja (men tenk skreddersøm).
Tro på at du er god nok.
Tenk på hvordan du kan gjøre en forskjell.
Ikke vær redd for å feile, det verste som kan skje er at du får et nei.
Be om hjelp fra andre og bruk nettverket ditt aktivt.

facebooklinkedin

Parisa

Legg igjen en kommentar